کد مطلب:227791 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:242

دستیار سیاسی پدر
مدت 35 سال امامت امام كاظم علیه السلام با حوادث و فراز و فرودهای سیاسی آمیخته بود و آن حضرت با كمال قاطعیت، موضع سیاسی خود را مشخص و در برابر طاغوت های معاصر، یعنی منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی، و هارون الرشید، ایستادگی نمودند. امام هشتم در تمام این مدت، در كنار پدر، از آرمان پدر دفاع می كردند و دستیار و پشتوانه ی استوار پدر در حوادث سیاسی بودند و در غم ها و رنج های امام كاظم علیه السلام شركت داشتند. هنگامی كه امام كاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون دستگیر و زندانی شدند، حضرت رضا در مدینه بودند و به جای پدر به رسیدگی امور می پرداختند و نقش بسیار مهمی در نگهبانی فرهنگ و فقه تشیع و حفظ شاگردان پدر و تشكل شیعه داشتند. حضرت به امور فرهنگی، اجتماعی و مذهبی آن ها رسیدگی می كرند و به سؤالات آن ها پاسخ می دادند.

یكی از شیعیان به نام «حسن بن شاذان» كه از سوی طرفداران دولت عباسی مورد آزار قرار گرفته بود، نامه ای برای حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فرستاد و در ضمن آن از آزار دشمنان شكایت كرد. امام در پاسخ چنین نوشتند: خداوند با دوستان ما عهد و پیمان بسته كه در برابر دولت باطل، صبر و مقاومت كنند؛ طبق فرمان خدا، صبر و استقامت كن.

سپس در ادامه از انتقام حضرت مهدی قائم آل محمد سخن به میان



[ صفحه 27]



آوردند كه هم مایه ی دلگرمی دوستان بود و هم هشداری به مخالفان؛ آنگاه كه فرمودند:

هر گاه سرور خلایق (حضرت مهدی) قیام كند، مخالفان (در برابر حكومت او به قدری ذلیل شوند كه) می گویند: ای وای بر ما! چه كسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟ (آری) این همان است كه خدای رحمان وعده داده است [1] و فرستادگان او راست گفته اند. [2] .


[1] - يس، 52.

[2] نگاهي به زندگي حضرت رضا عليه السلام، ص 22؛ به نقل از روضه الكافي، ص 247.